آموزش شروع بازی و دفاع سیسیلی در شطرنج
۳ سال پیش
آموزش شروع بازی و دفاع سیسیلی در شطرنج
دفاع سیسیلی از جمله شروع بازی هایی است که تعداد واریانت ها و شاخه های منشعب از آن فوق العاده زیاد است که هرکدام نیز پیوسته در معرض تغییر و دگرگونی بوده و دایما مورد بررسی تئوریک
عمیق اساتید شطرنج جهان واقع می شود. آموختن و یادگیری این شروع بازی از ارکان اصلی و اساسی همه شطرنجبازان قرن حاضر شده است.
دفاع سیسیلی یکی از محبوب ترین گشایش های بازی شطرنج است که با حرکت زیر آغاز می شود:
1.e4 c5
سیاه عجالتا با پیاده های مرکزی خود بازی نمی کند، اما از 2.d4 فوری ممانعت کرده است. سفید پس از زمینه چینی حرکت d4 را انجام می دهد. پس از تعویض پیاده ی c5 در d4، سیاه از ستون نیمه باز c برخوردار می شود.
البته پوزیسیون سیاه همانند دیگر گشایش های نیمه باز محدودتر از سفید خواهد بود.
2.Nf3
حرکت
c,d4 3.Qd4 2.d4
به علت 3...Nc6 به نفع سیاه تمام می شود. اما در صورت 3.Nf3 حرکت 3...e5 به دلیل 4.c3! خوب نیست. بلکه ادامه صحیح این است:
Qa5+ 4.Bd2 Qb6 5.Na3 Nc6 3.Nf3
( 6.Nc4 5...Qxb2? )
6.Nc4 Qc7
و سیاه پیاده را حفظ می کند.
در صورت
2.c3 Nf6 3.e5 Nd5 4.d4 e6 5.c4 Nc7 6.d5 d6!
مرکز سفید نابود می شود.
حرکت 2.f4 به قدر کافی بررسی نشده و زیاد بازی نمی شود.
احتمالا 2...Nc6 و بعد ...g6 و ...Bg7 و ...d6 بهترین جواب است.
اما واریاسیون زیر ( روبینشتاین ) را ببینیم:
2...Nf6 3.e5 Nd5 4.Nc3!
و حالا در صورت
4...Nxc3 5.dxc3 d5 6.exd6 exd6 7.Bc4 Be7 8.Bf4 o-o 9.Qd2
سفید در ستون d فشار دارد.
لذا سیاه چنین ادامه می دهد:
4...e6 5.Nxd5 exd5 6.d4 d6 7.Bg5!
و در اینجا بعد از
7...Be7 8.Bxe7 Qxe7 9.dxc5
بازی به نفع سفید تمام می شود. در صورت
7...Qa5+ 8.c3 cxd4? 9.Bd3! dxc3 10.o-o cxb2 11.Rb1 dxe5
12.Nxe5 Bd6 13.Nxf7! Kxf7 14.Qh5+ g6 15.Bxg6+ hxg6
16.Qxh8
سفید تهدیدهای مرگبار دارد.
3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6
هدف سیاه این است که سفید را به 5.Nc3 وادارد تا او از حرکت c4 محروم شود. سفید اگر بتواند c4 کند، هم کنترل d5 را بیشتر می کند و هم از فشار سیاه در ستون c می کاهد.
5.Nc3
بدیهی است که 5.e5 به علت 5...Qa5+ غلط است. در صورت 5.Nd2 نیز سیاه 5...d5 می کند و در صورت 6.e5 ، با 6...Nfd7 و بعد ...Nc6 ، ادامه می دهد.
در صورت 5.Bd3 نیز سیاه جواب مناسب 5...Nc6 را دارد.
بازی را با توجه به شکل 1 دنبال می کنیم:
5...Nc6
این بازی " چهار اسب " سیسیلی است و به ادامه های بغرنج و تند و تیزی می انجامد. حرکت 5...Bb4 " حمله سیسیلی " است که بررسی اش می کنیم:
5.Bb4 6.e5! Nd5
شاید حرکت 6...Qa5 قوی به نظر برسد اما:
6...Qa5 7.exf6 Bxc3+ 8.bxc3 Qxc3+ 9.Qd2! Qxa1
10.c3 Qb1 11.Bd3 Qb6
و حالا هم 12.fxg7 Rg8 13.Qh6
خوب است و هم 12.Ba3 gxf6 13.Nb5 d6 14.Nxd6+
به حمله نتیجه بخش می انجامد.
7.Bd2 Nxc3
حرکت 7...Bxc3 خوب نیست، زیرا سفید می تواند c4 و Bb4 و Qg4 کند و پوزیسیون سیاه بسیار ضعیف می شود.
8.bxc3 Be7 9.Qg4 Kf8
سفید پوزیسیون فعالانه ای دارد.
6.Ndb5
سفید می خواهد از ضعف d6 بهره برداری کند. در ادامه
6.Nxc6 bxc6 7.e5 Nd5 8.Ne4 Qc7 9.f4 f5
چیزی عاید سفید نمی شود. مثلا
10.Nd6+ Bxd6 gxf6 11.exd6 Qb6! 12.c4 Nf6
13.Qb3 Ne4 14.Qxb6 axb6 15.Be3 c5
و پوزیسیون متعادل است.
6...Bb4
در صورت 6...d6 7.Bf4 e5 8.Bg5
نقطه d5 ضعیف می شود و سفید تهدید 9.Bxf6 و Nd5 را دارد.
7.a3
این بهترین حرکت است در صورت
7.Nd6+ Ke7 8.Nxc8+ Rxc8
که در بازی کرس- تریفونوویچ (مسکو-1947 )دیده شد، سیاه می تواند با ...Rhe8 قلعه مصنوعی برود و با ...d5 بازی خوبی کسب کند.
ادامه زیر پیچیده است:
7.Bf4 Nxe4 8.Nc7+ Kf8
و حالا در صورت 9.Nxa8? Qf6
سیاه حمله شدید دارد یا
9.Qf3 d5 10.Nxa8 Qf6
و باز هم سیاه پوزیسیون خوبی دارد.
7...Bxc3+ 8.Nxc3 d5 9.exd5 exd5 10.Bd3 o-o 11.o-o
سفید برتری دو فیل دارد. در ضمن سیاه ممکن است در آینده به خاطر ضعف d5 به دردسر بیفتد.
1.e4 c5 2.Nf3 d6 3.d4 cxd4
4.Nxd4 Nf6 5.Nc3 e6
این واریاسیون شونینگن است که یکی از بغرنجترین شاخه های سیسیلی است.
6.Be2 Nc6
در اینجا ادامه 6...Be7 7.o-o a6 و بعد ...Qc7 و ...Nbd7 هم قابل بازی است.
به طور کلی، سفید در مرکز و جناح شاه فعالیت خود را گسترش می دهد. از این رو سیاه باید در جناح وزیر دست به فعالیت بزند. جلوگیری از e5 سفید نیز اهمیت دارد.
سیاه فقط بعد از تکمیل گسترش می تواند به حرکت های فعالانه روی آورد.
7.o-o Be7 8.Be3 o-o 9.f4 a6 10.Bf3 Qc7
نبرد سختی در پیش است و طرفین امکانات متعادلی دارند. سیاه خانه های e5 و d5 را کنترل می کند. و پوزیسیونی نسبتا محدود اما مطمئن دارد.
سفید معمولا با انتقال وزیر به g3 ( از طریق e1 ) در جناح شاه حمله می کند.
سیاه با ...Bd7 و ...Na5 و ...Rac8 در جناح وزیر تهدید به وجود می آورد.
1.e4 c5 2.Nf3 d6 3.d4 cxd4
4.Nxd4 Nf6 5.Nc3 g6
این واریاسیون دراگون است.
6.Be2
در ادامه
6.Bg5 Bg7 7.Qd2 o-o 8.f3
و بعد o-o-o ، سیاه باید با استفاده از ستون c و قطر a1-h8 تهدیدهایی علیه شاه پدید آورد.
6...Bg7 7.o-o o-o 8.Be3 Nc6
و حالا در پوزیسیون نمودار زیر حرکت 9.f4 صحیح نیست.
نمودار 2
مثلا
9.f4 Qb6! 10.Qd3 Ng4 11.Nd5 (11.Bxg4 Bxd4)
Bxd4! 12.Nxb6 Bxe3+ 13.Kh1 Bxb6
و سیاه سه سوار به ازای وزیر دارد. ظاهرا تنها راه مناسب در این شاخه عبارت است از
9.f4 Qb6 10.e5 dxe5 11.fxe5 Nxe5 12.Nf5 Qe6 13.Nxg7 Kxg7
سفید یک پیاده عقب افتاده و بازی حادی در پیش است.
برگردیم به نمودار 2:
9.Nb3 Be6
هدف استراتژیکی سیاه انجام ...d5 و حمله به e4 است. اما سفید می خواهد از پیاده e به قصد حمله استفاده کند.
10.f4 Na5
جواب 10...d5 ، حرکت 11.e5 بود.
11.f5
سفید به طریقه های دیگر نمی تواند در صدد کسب برتری برآید. مثلا بعد از
11.Nxa5 Qxa5
سیاه با ...Rac8 و ...Rfd8 گسترش خود را تکمیل می کند. در صورت
11.Nd4 Nc4 12.Nxe6 Nxe3 13.Nxd8 Nxd1
نیز سیاه پوزیسیون خوبی دارد.
11...Bc4 12.Nxa5
حرکت 12.Bd3 جالب است.
12...Bxe2 13.Qxe2
ادامه
13.Nxb7 Bxd1 14.Nxd8 Bxc2
به سود سفید نیست.
13...Qxa5
و حالا سفید ممکن است با 14.g4 به حمله ادامه دهد، اما
14.g4 Nd7 15.Nd5 e6
و نقاط ضعف سفید ( e4 و e5 ) آشکار می شود. در صورت
16.f6 exd5 17.fxg7
بهتر است سیاه g7 را نگیرد و با 17...Re8 جواب دهد. مثلا پس از
18.Qf2 Ne5
حمله متقابل و فعالانه ای نصیب سیاه می شود.
هنوز برای این پست نظری ثبت نشده است .